En midtjysk teamplayer i kontorlandskabet

Profilbillede
dato

For 30-årige Mads Hviid Jakobsen er hverdagen fyldt med sportsmedier, en god portion fodboldjargon og utallige pressefolk.
Men det er lige præcis sådan han ønsker, det skal være. 

Midt på den tyndtbefolkede jyske hede står et massivt fyrtårn.
M
odsat de fleste andre fyrtårn, er det ikke omkranset af bølger, men af veltrimmede græsarealer.  

Som hjemstavn for det eneste jyske hold blandt ”de tre store” er MCH Arena det ultimative midtjyske samlingspunkt. Et bygningsværk til en værdi af 80 millioner kroner, der troner ud over Herning by.  

Mads understreger, at FC Midtjyllands 17 år gamle hjemmebane er en bastion i det midtjyske landskab.  

”MCH Arena anskuer jeg som et slags regionalt fyrtårn, der vidner om, hvad Herning virkelig kan”. 

En dynamisk hverdag  
På Mads Hviid Jakobsens CV står der, at han er presseansvarlig for FC Midtjylland, men hverdagen bruger han ikke i Herning.  

”Vi er cirka 120 medarbejdere i FC Midtjylland. Alt, der omhandler Førsteholdet og Akademiet, har hjemme ude på træningsanlægget i Ikast, mens den kommercielle administration foregår inde på MCH Arena,” forklarer Mads Hviid Jakobsen.  


Foto: Privat // Mads Hviid Jakobsen til pressemøde. 

Siden 2019 har han haft sin gang i den sportslige administration i Ikast, 12 kilometer vest for Herning. Her er han er ansvarlig for klubbens PR.  

”Vi producerer selv indholdet til vores platforme, både til hjemmesiden, vores app, Facebook, Instagram, Twitter og TikTok.” 

Herudover arbejder Mads med alt deres eksterne PR, hvor han er i dialog med de landsdækkende og regionale sportsmedier.  

”Vi er hele tiden i dialog med rettighedshaverne i Superligaen, som vi er en del af, herunder TV3 Sport og Discovery,” fortæller Mads.  

Sport på hjernen  
Udover sin daglige gang på kontoret i Ikast, er Mads også bosat i byen med sin kæreste. 
Oprindeligt er han fra Struer, hvor han gik på Statsgymnasiet: 

”Efter Struer flyttede jeg til Aarhus og så boede jeg to år i Herning, hvor jeg også arbejdede i FC Midtjylland, og nu har vi så købt hus i Ikast,” forklarer han.  

Da gymnasietiden kom til en ende, begyndte han på sin professionsbachelor. 

”Jeg læste Sport Management ved UCN, og jeg tog den online, sideløbende med, at jeg arbejdede fuldtid her i FC Midtjylland, hvor jeg blev fastansat tilbage i 2018.” 

Før stillingen i Ikast havde Mads sin plads på MCH Arena, hvor han sad i en marketingsstilling og varetog en række kommunikative, kommercielle opgaver.  


Foto: Privat // FC Midtjylland møder Brøndby IF på MCH Arena. 

Efter to år rykkede han teltpælene op og startede i den sportslige afdeling, men stadig hos FC Midtjylland og stadig i spidsen for kommunikationen.   

”Det er en ret dynamisk stilling, eller, det er stillingen jo ikke, men hverdagen,” forklarer Mads om sine nuværende ansvarsområder.  

Selvom Mads med et svagt grin i stemmen forklarer, at han ikke selv spiller noget nævneværdigt fodbold, kan man velsagtens sige, at han spiller på førsteholdet for FC Midtjyllands kommunikationsteam i Ikast.  

”Interessen for sport har altid været der og jeg har altid gerne ville arbejde med det, og håbet på, at man kunne finde et krydsfelt mellem interessen for det kommercielle og kommunikative, og så sporten.” 

Spørger man Mads, mener han, at han er landet meget godt i jobbet hos FC Midtjylland, hvor kommunikationen finder sted ud fra, hvad der sker på grønsværen.  

”Det er fedt at arbejde med noget, som man har en passion for, og det gør det i hvert fald nemt at stå op om morgenen, om end jeg også tager arbejdet med hjem af og til,” forklarer Mads.  

En investering i fremtiden  
Sportens verden står aldrig stille. Heller ikke hos FC Midtjylland, der som det eneste danske hold spiller med i hele fire turneringer. Mads fortæller:  

”Det gælder selvfølgelig Superligaen og pokalturneringen, Europa League og så vores U-19 hold, det eneste danske hold, der spiller med i den europæiske Youth League.” 

Hvad arealerne i Ikast angår, havde Mads og FCM-staben et pressemøde i sommers om det såkaldte Vision 2025, som indeholder tre centrale strategiske projekter.  

”Vi offentliggjorde, at Anders Holch Povlsen via sin investeringsvirksomhed Heartland købte 25 procent af klubben. Investeringen er tredelt og pengene øremærket Ikast Complete, anlægget i Ikast, samt en udvidelse af MCH Arena og en ny fanzone,” fortæller Mads.  

’Ikast Complete’ er navnet på det nye anlæg, der kommer til at favne superliga-holdet, Akademiet og idrætsfriskolen, Guldminen.  


Foto: Privat // Herning er vært for tre Champions League kampe, hvor de fik besøg af Liverpool, Ajax og Atalanta. 

Også MCH Arena kommer under kærlig behandling, som grundstenen i målet om at nå 100 millioner i kommerciel omsætning.  

”Arenaen skal udvides med to etager og dertil skal bygges en fanzone, som er førende i, principielt i verden, men i hvert fald i Norden,” forklarer han yderligere.   

Mads understreger, at det nye stadion er med til at flytte FC Midtjylland som fodboldklub, men de nye rammer sørger også især for, at Herning får en endnu tydeligere placering på landkortet.  

Folket fra heden  
Mads forklarer, at der er fare for at lyde filosofisk, når han sætter et par ord på Herning.  
Især mener han, at fællesskabet er i højsædet i byen.

”Det er er ikke bare mig, mig mig,” understreger den presseansvarlige.   

I indledningen til FC Midtjyllands Vision 2025 strategier, står der sågar:  

”Her skal vi kæmpe hårdere for at nå vores mål. Det er ikke nok at tale – der skal også handles.”

En udlægning, som Mads kan nikke genkendende til.  

”Det er, hvad end det er os, der spiller Champions League på hjemmebane eller Boxen, der har besøg af de største musikere eller afholder de største messer.” 

Herning hører til en del af Danmark, hvor befolkningsgrundlaget er mindre, sammenlignet med mange andre steder i landet, men alligevel ser folk muligheder, ikke begrænsninger.  

”Det er fladt, der er ikke noget vand, ingen naturlige ressourcer, men derfor synes jeg netop, at MCH Arena og Boxen lige ved siden af, fortæller, hvad Herning virkelig kan,” forklarer Mads.  

Du kan læse mere om Vision 2025 og FC Midtjylland på siden her

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Mads Hviid Jakobsen