For beredskabet i Herning har de lige nu store udfordringer med indføringen af de mange batterier der i disse år, har fundet vej til biler, busser og tog. Udfordringen hos dem ligger i, at det ikke vil være lige så nemt at slukke hvis der går ildebrand i dem.
Alene i september måned 2021 var salget af elbiler, større end nogensinde før. Her blev der indenfor personbiler solgt, hvad der svarer til 22,4 procent hvoraf dem alle var på el.
Med tanke på en mere grøn omstilling, har litium batteriet også fundet vej til til både busser, tog, elløbehjul samt andre elektroniske produkter. Det er derfor heller ikke så ualmindeligt, at selvsamme batterier er, at finde i vores affald nu om dage.
Problemet opstår dog når et af batterierne bryder i brand, idet det både kan være besværligt men også en lang proces, at få dem slukket. Ikke nok med, at det måske vil tage dobbelt så lang tid både at nedkøle batteriet men også helt, at få slukket ildebranden, så vil der også være en stigning i vandforbruget.
Nye metoder skal til
I forbindelse med de mange nye lithium batterier samt de udfordringer det har medført, er beredskabet i Herning i fuld gang med, at planlægge hvordan de uddannelsesmæssigt, kan forbedre sig. Her er det med tanke på hvordan kommende brandmænd bedst vil kunne komme til, at håndtere batteri-brande.
Dertil kommer, at de også skal have nyt udstyr der gør, at de fremadrettet vil kunne tage hånd om stærkstrøm i form af en vandtæt container, hvor batterier kan nedkøles.